De Berkelse Niels de Jong doet onderzoek naar invoeren van parkeergeld. Help hem met het invullen van zijn handjevol vragen.
De Berkelse Niels de Jong doet onderzoek naar invoeren van parkeergeld. Help hem met het invullen van zijn handjevol vragen.

Betaald parkeren invoeren bij metro?

De 21-jarige student Niels de Jong uit Berkel en Rodenrijs doet onderzoek naar de gevolgen van de eventuele invoering van betaald parkeren op de metrostations Rodenrijs en Berkel Westpolder. Voor zijn bachelorscriptie zoekt hij mensen die gebruik maken van deze stations.

Berkel en Rodenrijs - Of u zijn enquête even wilt invullen? Dat duurt ongeveer 3 minuten en is volledig anoniem. De vragenlijst met een kleine 10 vragen staat op de website www.enquetesmaken.com en dan achter de slash: onderzoekrandstadrail. De student Economie en Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam zit nog in de beginfase van het onderzoek. Zijn vragenlijst staat sinds een week online.

Gedurende zijn bachelor volgde Niels vakken rond de thema's urban, port and transport en economics. Daarin kwam ook het vraagstuk parkeerbeleid aan de orde. "Het feit dat ook verschillende lokale media berichtten over de eventuele invoering van parkeergeld op de metrostations in Berkel en Rodenrijs, heeft geleid tot het idee voor mijn bachelorscriptie."

De gemeente Lansingerland overweegt om betaald parkeren in te voeren bij de metrostations in Berkel en Rodenrijs. Rotterdam besloot al om betaald parkeren in te voeren bij de P&R Meijersplein in Schiebroek. Lansingerland is bang dat automobilisten daar nu hun auto gratis gaan parkeren bij de metrostations in Berkel en Rodenrijs. "Een onwenselijke situatie", noemt Niels de Jong dat.

"Omdat de gemeente Rotterdam op verschillende P&R locaties een tarief van 2 euro per dag heeft ingevoerd (mits er gebruik wordt gemaakt van de metro), wordt er verwacht dat dit ook het bedrag zal worden bij metrostation Meijersplein. Dat is de reden waarom ik dit bedrag ook in mijn onderzoek gebruik." Niels verwacht het onderzoek over enkele weken af te hebben. Hij gebruikt de metro zelf voornamelijk voor vrijetijdsbesteding in Rotterdam. "Als het regent gebruik ik de Randstadrail ook weleens om naar de universiteit te reizen."

In de enquête vraagt de student naar de reden van gebruik van de Randstadrail. Is dat werk, studie, vrijetijdsbesteding, zakelijk bezoek of wat anders? Wat de belangrijkste redenen zijn waarom mensen gebruik maken van de Randstadrail in plaats van een ander vervoersmiddel, is een andere vraag. Te kiezen valt uit meerdere redenen.Om parkeerkosten bij de eindbestemming of de drukte op de weg te vermijden bijvoorbeeld.

Dat de Randstadrail zorgt voor kortere reistijd naar de eindbestemming, beter is voor het milieu, relaxter reizen dan met de auto is of dat er geen alternatief is om bij de eindbestemming te komen, zijn ook aan te vinken antwoorden.

Meer berichten