Logo 3B-krant.nl


De RET wil de vaste dienstregeling voor lijn 174 na 20:00 uur uur schrappen en vervangen voor een taxibusje bij Westpolder dat reizigers op aanvraag naar bestemming in Berkel rijdt.
De RET wil de vaste dienstregeling voor lijn 174 na 20:00 uur uur schrappen en vervangen voor een taxibusje bij Westpolder dat reizigers op aanvraag naar bestemming in Berkel rijdt. (Foto: Gerrit van Loon)

Bus in Bleiswijk blijft een probleem

Door Gerrit van Loon

Lansingerland is verheugd over de nieuwe busdienstregeling van de RET voor het jaar 2020. De drie kernen krijgen allen een snelle en frequente verbinding met het nieuwe NS-station Lansingerland – Zoetermeer. Voor 2019 komt lijn 173 door Bleiswijk er bekaaid af.

Lansingerland – Voor de dienstregeling 2019 stelt de RET aan het college voor de huidige dienstregeling te blijven rijden. Aan de noordzijde van het nieuwe station tussen Zoetermeer en Bleiswijk komt dan een halte voor overstappende reizigers. Op maandag tot en met vrijdag is er overdag een uurdienst. Vanuit Bleiswijk is er in de avond en op zondag geen mogelijkheid om met de bus bij het station te komen. Er zijn dan geen ritten gepland.

"Dit vinden wij ongewenst," meldt het gemeentebestuur. "Bij de opening van een treinstation moet direct het aansluitende openbaar vervoer goed geregeld zijn. Het kan niet zo zijn dat inwoners van Bleiswijk, de kern die het dichtst bij Lansingerland-Zoetermeer ligt, op enkele momenten van de week niet per openbaar vervoer naar het station kunnen." Er ging een brief naar de gemeenteraad uit over deze netelige kwestie.

Lansingerland ging met gemeente Zoetermeer, RET en de Metropoolregio in gesprek over dit hiaat in de dienstregeling 2019 en is bang alleen op te draaien voor de kosten voor de extra ritten in de avond en in het weekend. "Onze insteek is dat direct na in gebruikname van station een volwaardige dienstregeling op lijn 173 gereden moet worden. Hierbij zijn diverse routevarianten besproken. Wij zijn van mening dat er sprake is van een regionaal belang om het nieuwe station direct bij opening goed te ontsluiten met aansluitende bussen. Het zou een verkeerd beeld zijn als het eerste jaar na opening van het treinstation er een beperkte busverbinding is met Bleiswijk. Deze logische uitbreiding van de dienstregeling moet gedekt worden vanuit de reguliere BDU-exploitatiegelden."

Door Bleiswijk gaan zes bussen per uur rijden. De huidige route voert over de Hoefweg. Een weg die smal is en qua wegprofiel niet ideaal voor hoogfrequent busverkeer. De verkeersveiligheid en de doorstroming zijn hiermee niet gediend, vindt Lansingerland. De RET en Lansingerland zijn in gesprek over een optimalisatie van de busroute door Bleiswijk met behoud van een goede verdeling van de haltes over de kern. Dit proces loopt nog.

Overigens gaat de vakantieperiode in het vervoer terug van 7 naar 6 weken als het aan de RET ligt. De zomerdienstregeling sluit dan beter aan bij de (school)vakantieperiode en het daadwerkelijk gebruik van OV-lijnen. Bewoners kampen nu met volle metrovoertuigen.

1 reactie
Meer berichten

Shopbox