Voorbeeld van een overslagsysteem voor de treinterminal.
Voorbeeld van een overslagsysteem voor de treinterminal. (Foto: )

Wens voor CO2 neutrale treinterminal

Redactie

Ondernemers uit o.a. de glastuinbouw, logistiek en transport willen graag een volledig CO2 neutrale Railterminal voor goederen realiseren langs de A12 in Bleiswijk. De locatie is ideaal gelegen in het glastuinbouwgebied waardoor hoge volumes en een constante goederenstroom gegarandeerd kunnen worden. Vanuit de railterminal kunnen de Duitse, Scandinavische, Oostenrijkse, Zuid-Europese en Chinese markten van (vers)product worden voorzien en zijn retourstromen verzekerd.

Bleiswijk - "De Railterminal moet er gewoon komen in Bleiswijk," aldus één van de initiatiefnemers. "Wegen slibben dicht, het wordt steeds moeilijker om aan chauffeurs te komen en CO2 neutraal vervoer wordt steeds belangrijker in het economisch verkeer. Samen met de overheid, brancheorganisaties en ondernemers werken we zo aan het reduceren van de CO2 uitstoot."

Het consortium en Holland Railterminal BV, dat ijvert voor de komst van de zogeheten Holland RailTerminal (HRT) naar Bleiswijk, bestaat onder andere uit logistieke dienstverleners als Samskip Van Dieren, Visbeen, Stenaline, Gistworld; verladers als Combilo, Horticoop, Anthura, Bunnik Plants, Ammerlaan en andere bedrijven zoals Royal Lemkes en Railbrokerz.

Noodzaak

Wethouder Glastuinbouw Albert Abee, van de gemeente Lansingerland, erkent de noodzaak van een nieuw CO2 neutrale Railterminal: "Vanuit de gemeente ondersteunen we het initiatief van harte. De HRT versterkt de huidige economie en zorgt voor nieuwe bedrijvigheid en daarmee werkgelegenheid in Lansingerland en de regio. De HRT levert een belangrijke bijdrage aan het realiseren van de klimaatdoelen van de gemeente, regio en Nederland. De HRT stelt bedrijven daarnaast in staat om CO2 neutraal te transporteren, dat wordt door de consumenten ook steeds belangrijker gevonden."

De HRT kan de eerste klimaatneutrale railterminal wereldwijd worden. De bedoeling is om deze klimaatneutrale vervoersketen te realiseren met een elektrische trein, elektrisch voor- en natransport én elektrische koeling, waarbij de benodigde energie duurzaam wordt opgewekt. Daarbij gaat het om een zogenaamde Roll-on Roll-off terminal, geschikt voor alle type trailers, waardoor snel laden en lossen mogelijk is, belangrijk bij geconditioneerde producten.

Rapport
Op dit moment doet de Provincie Zuid-Holland onderzoek naar een geschikte vestigingslocatie voor een Railterminal in de Provincie. Bleiswijk is naast Alphen a/d Rijn en Rotterdam één van de locaties die onderzocht wordt. Binnenkort is het eindrapport van het onderzoek gereed. Voorlopige resultaten wijzen erop dat partijen een voorkeur hebben voor Bleiswijk. Medio juli volgt een overleg met de provincie en de onderzoekbureaus om dit rapport te bespreken en een principebesluit te nemen.

Meer berichten

Shopbox