Logo 3B-krant.nl


De huidige fietsroute kruist op drie plaatsen het autoverkeer. Met de fietsbrug wordt dat aantal teruggebracht. Foto Kees van Rongen
De huidige fietsroute kruist op drie plaatsen het autoverkeer. Met de fietsbrug wordt dat aantal teruggebracht. Foto Kees van Rongen (Foto: )

'Uitbreiding centrum verantwoord'

Kees van Rongen

Fietsbrug verkeersveilig alternatief

De uitbreiding van Berkelcentrum met een supermarkt, 15 winkels, 3 horecagelegenheden, parkeergarage voor 350 auto's en 180 appartementen roept bij bewoners van Röntgenstraat, Westersingel en Gemeentewerf weerstand op. Ook noodzaak van een fietsbrug wordt in twijfel getrokken.

Berkel en Rodenrijs - Projectleider gebiedsontwikkeling Jeroen Koch legde afgelopen week in de raadszaal uit, dat de fietsbrug de voorkeur heeft van het college. De drie scholen, 1300 kinderen, zien de fietsbrug als een veilige route. De huidige fietsroute wordt op drie plaatsen door autoverkeer gekruist. Als de uitbreiding van het winkelcentrum is voltooid, rijden fietsers binnen de voetgangerszone en ook dan blijft men te maken houden met kruisend autoverkeer. "De fietsbrug brengt het aantal kruisingen terug en is zonder meer een verkeersveilig alternatief," meent verkeerskundige Peter Nederlof.

Omwonenden vrezen voor hun privacy, omdat de fietsbrug dichtbij hun tuin komt. "Bovendien zijn het niet alleen schoolgaande kinderen, ook mensen naar de sportvelden. Wij twijfelen aan de noodzaak van de fietsbrug. Fietsers kiezen voor de kortste route. Dan is de fietsbrug overbodig."

De bouwhoogte van het appartementengebouw is inmiddels van 34,5 naar 30 meter teruggebracht. Het aantal bouwlagen van 10 naar 9. Bewoners vrezen echter, dat een extra bouwlaag in de andere blokken terugkomt. Koch verzekerde, dat aan de bouwhoogte van die andere blokken niets verandert. "Bij meer bouwlagen gaat de parkeergarage de diepte in."

Aan de Röntgenstraat maken bewoners bezwaar tegen de woontoren van 30 meter. "Vanaf de zesde en zevende etage kijkt men straks op ons dakterras. Bovendien past zo'n toren niet in ons dorp."

Hoewel de toename van het verkeerslawaai wordt opgeheven door geluiddempend asfalt, zijn bewoners daar niet gerust op. "Met name aan de Gemeentewerf zijn aanvullende maatregelen noodzakelijk."

Bewoners aan de Westersingel klagen, dat de bouwhoogte van de winkels van 15 meter veel te hoog is. "Onze woningen gaan tot 6 meter. We worden straks een openluchtmuseum." Zij pleiten voor een verzachtende overgang van groen en water. Ook de parkeerplekken zorgen voor overlast.

"We willen parkeerplekken opofferen voor fietsplekken en er komt een bewegwijzeringssysteem naar parkeerplaatsen," aldus Koch.

De uitbreiding van het winkelcentrum is voor 23 van de 130 ondernemers onwenselijk. Zij vrezen leegstand. De winkeliersvereniging ziet de uitbreiding van het centrum wel zitten. "Uitbreiding is verantwoord door verwachte bevolkingsgroei," meent het college. "Ook buurgemeenten en provincie zien geen problemen." Deze maand beslist de gemeenteraad over het bestemmingsplan, waarna in de loop van 2019 met de bouw wordt begonnen.

Meer berichten

Shopbox