Op het station Lansingerland-Zoetermeer wordt hard gewerkt zodat hier straks de eerste treinen kunnen stoppen. Foto: Robbert Roos
Op het station Lansingerland-Zoetermeer wordt hard gewerkt zodat hier straks de eerste treinen kunnen stoppen. Foto: Robbert Roos (Foto: Robbert Roos)

Nieuw station is bijna gereed

Robbert Roos

Eerste trein stopt in december

In december stopt de eerste trein op het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. Dit station verbindt RandstadRail, trein, bus, auto en fiets met elkaar met een viaduct over de A12 en maakt sneller reizen tussen Gouda, Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag mogelijk. In mei zijn alle werkzaamheden klaar en zal het station, een ontwerp van Team V Architectuur, officieel in gebruik genomen worden. Wij namen alvast een kijkje.

Lansingerland - Het is een drukte van belang op het station in aanbouw. Overal wordt tegelijkertijd gewerkt terwijl ondertussen het verkeer over de A12 en de treinen op het spoor langsrazen. En er is hier nogal wat werk verricht; er is 40.000m³ aan grondwerk verzet en de complete constructie rust op 600 betonpalen en 370 stalen buispalen. De bouw op deze locatie mag dan ook best complex genoemd worden en is zeker uniek. Zo vaak wordt er in Nederland namelijk niet meer een compleet station gebouwd. "Niet alleen het verkeer vormt een uitdaging, ook in de grond lopen veel belangrijke stroom- en waterleidingen waar we rekening mee moeten houden." vertelt Dennis Dierikx, projectmanager. "Gelukkig hebben we die op een enkel incident na allemaal weten te ontwijken."

Het nieuwe station ligt over de A12 en krijgt een groene, landelijke uitstraling. Zo bestaat de gevelbekleding uit speciale 7,5 meter hoge betonelementen in de vorm van takken, en worden er in totaal 29 bomen op het station geplaatst in speciale bakken. Het straatwerk is van de kleurrijke natuursteen Porfier en heeft het uiterlijk van flagstones. Aan de binnenzijde is veel hout verwerkt waardoor het station in zijn geheel een warme uitstraling krijgt. "De brug moet herkenbaar zijn voor iedereen, een groene landmark in de omgeving als een echt park boven de snelweg." aldus Beate Vlaanderen van Arcadis, die onderdeel uitmaakt van het projectteam.

Als je op het station staat zie je in de verte Rotterdam al liggen. Toch laat een directe verbinding met deze stad nog even op zich wachten. Het station krijgt een open indeling en is dusdanig gemaakt dat een eventuele toekomstige aansluiting richting Rotterdam relatief eenvoudig doorgevoerd kan worden. Ook is het station voorbereid op de eventuele komst van winkeltjes of kiosks. Het station beschikt over een P&R terrein met 700 gratis plaatsen en zal op die manier ook de verkeersdruk op de A12 verlagen.

Bomen

Een van de bomensoorten die zal worden toegepast op het station is de Krentenboom. Wanneer deze bloeit is het echt lente. De bomen zijn bij de aanplant ongeveer 5 meter hoog en kunnen uitgroeien tot een hoogte van ongeveer 8 meter.

www.3B-Krant.nl

Meer berichten