Leerlingen op de dijk spuiten confetti, nadat wethouder Ankie van Tatenhove symbolisch de paal heeft geslagen. Foto Kees van Rongen
Leerlingen op de dijk spuiten confetti, nadat wethouder Ankie van Tatenhove symbolisch de paal heeft geslagen. Foto Kees van Rongen (Foto: Kees van Rongen)

Uitbreiding van Wolfert Lyceum

Kees van Rongen

Groeistuipen eisen nieuwbouw

Bij de voorbereiding van de bouwwerkzaamheden voor de uitbreiding van het Wolfert Lyceum was een elektrische kabel geraakt. Wethouder Ankie van Tatenhove sloeg daarom afgelopen week symbolisch de eerste paal, door met een hamer op een kartonnen versie van het schoolgebouw te slaan.

Bergschenhoek - Rector R. Fens, die de leiding heeft over de zes scholen van de Wolfert van Borselen groep, memoreerde, dat bij de opening van het lyceumgebouw in 2010 nog van een prognose van 800 leerlingen was uitgegaan. "Daar hadden we twijfels over. Leerlingen komen niet alleen uit Lansingerland, maar ook uit Pijnacker/Nootdorp en Rotterdam Noord. Inmiddels is het aantal leerlingen ver boven de 800 gekomen en zijn we op weg naar 1200 leerlingen. De onderwijsinspectie gaf onze school de hoogste kwalificatie: het predicaat goed. Het betekende wel, dat we moesten uitbreiden."

Wethouder Ankie van Tatenhove complimenteerde de school voor de groeistuipen. "We gaan er vanuit dat dit de laatste uitbreiding is, maar je weet maar nooit."

Locatiedirecteur Peter Wind kijkt uit naar de nieuwbouw. "Wel zullen we nog een half jaartje overlast ondervinden. Het is de bedoeling, dat rond kerst de nieuwbouw klaar is."

BDG Architecten heeft het ontwerp gemaakt. Management assistent Jackie van der Gaag laat ons aan de hand van de bouwtekeningen zien hoe de uitbreiding gaat worden. "De aanbouw krijgt een eigen centraal hart met tien extra leerpleinen, waar leerlingen op vele manieren aan het werk kunnen: zelfstandig of samen. Een flexibele mediatheek, die ook als extra lokaal kan worden ingezet. Een tribunetrap, gelegen tegenover een grote raampartij op de tweede verdieping, waar de leerlingen in de pauze kunnen chillen met riant uitzicht over de omgeving. De nieuwe leerpleinen zijn verdeeld over de tweede, derde en vierde verdieping. Het grote leercentrum op de tweede etage is een multifunctionele ruimte, dat in samenspraak met leerlingen en de ouderraad wordt ingericht. Wij zorgen voor de studiefaciliteiten, maar de leerlingen bepalen wat voor meubilair, bijvoorbeeld cosy stoelen, er komen. In deze ruimte kunnen ze studeren, chillen en eten, maar daar kunnen straks ook de ouderavonden plaatsvinden."

Met de uitbreiding wordt het driehoekige gebouw in balans gebracht. Het nieuwe deel is aan de zuidkant gelegen, begint zoals gezegd op de tweede verdieping en gaat vanaf daar de hoogte in. Daardoor krijgt het gebouw aan beide zijdes een overstekend deel op palen. Binnen worden de verschillende verdiepingen met elkaar verbonden door een vide. Kenmerkend is het vele licht in de nieuwe ruimtes.

Directeur Peter Wind kan niet wachten op de uitbreiding. "De leerlingen zitten nu teveel op elkaar gepropt, maar hebben straks een prachtige ruimte."

Meer berichten