Logo 3B-krant.nl


Foto: Gerrit van Loon

Noordeindseweg

  Column

Door Gerrit van Loon

Iedereen in Berkel en Rodenrijs heeft een mening over de Noordeindseweg, een belangrijke verkeersader richting Zoetermeer. De weg, voor een gedeelte afgesloten met een paaltje, is eerder berucht dan beroemd. Een sta-in-de-weg voor hulpdiensten soms, als diensten niet bekend zijn in de gemeente. Over deze weg is talloze uren vergaderd, er zijn verkiezingsbeloftes over gebroken en nog steeds is de onvrede groot. De weg heeft een eigen Facebookpagina, getiteld De Noordeindseweg moet weer geheel open. En zo is het.

Binnenkort weet de gemeente door aangebrachte tellinten het aantal verkeersbewegingen. Zijn die afgenomen of toegenomen? De uitslag gaat als argument gebruikt worden om de weg wel of niet geheel open te gooien. Stel dat er inderdaad flink minder verkeer rijdt op de weg. Wat betekent dat dan voor omliggende straten, waar veel overlast wordt ervaren?

Je zult voor- en tegenstanders voor een volledige openstelling van deze weg blijven houden. Als onderdeel van het Mobiliteitsplan Berkel heeft de huidige gemeenteraad besloten de Noordeindseweg in noordelijke richting open te stellen en de weg, tussen Herenstraat en de rotonde Noordeindseweg-Oostmeerlaan-Planetenweg, als 30 km-zone in te richten. De uitwerking van dit project is gaande, maar duurt lang.

Waarom is eigenlijk ooit die weg dichtgegooid? Ik herinner mij een wethouder die op de Noordeindseweg woonde en hier voor zijn eigen gemak op zou hebben aangestuurd. Ik vroeg oudgediende Gerard Bovens (PvdA) om mijn geheugen op te frissen. Bovens wees mij op de eerste raadsperiode van Lansingerland (2007-2010). Wethouder Hans de Rijke (CDA) was verantwoordelijk voor het eerste mobiliteitsplan. Het college bestond toen uit VVD, CDA, CU en PvdA. Bart Bush was eerder in Berkel CDA-wethouder, woonde ooit op het afgesloten deel, maar heeft niks te maken gehad met deze besluitvorming.

In de raadsperiode 2010-2014 ging het CDA (toen oppositie) precies de andere kant op in haar mening over de weg. Ze waren, onder leiding van raadslid en bewoner van de Noordeindseweg Johan van der Burg, plots tegen de knip. Onder wethouder Henk de Paepe (Leefbaar 3B) verliep de aanleg van de rotonde niet vlekkeloos. Die werd eerder aangelegd dan de Planetenweg verkeersremmers kreeg. De bewoners over de rooie, want de Planetenweg was een soort racebaan geworden. Volgens Bovens hebben CDA en Leefbaar 3B boter op het hoofd. Ze maakten toen handig gebruik van het volksoproer, terwijl hun eigen wethouders de verkeerssituaties creëerden, aldus Bovens.

Bij de aankomende verkiezingen wordt deze weg weer onderwerp van strijd. Of de twee grootste partijen Leefbaar 3B en CDA fouten uit het verleden gaan toegeven? Ik betwijfel het. Zelf fiets ik vaak over deze autoluwe weg. Bij openstelling zal ik met twee handen aan het stuur moeten gaan fietsen. Nu doe ik dat met één hand. Met de andere zwaai ik naar collega Trees Borkus-Henskens. Maar alle gekheid in een stukje, bewoners van bijvoorbeeld Sterrenweg en Markermeerweg snakken naar rust. Voor hen geen weg terug. Voor omrijders levert gehele openstelling tijd op. Eerder thuis van werk. Daar kiest iedereen voor.

Gerrit van Loon is journalist voor De Persgroep en schrijft veel en graag over Lansingerland en haar inwoners.

5 reacties
Meer berichten