Logo 3B-krant.nl


OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA (Foto: )

N209

  Column

Gerrit van Loon

Om de onveilige provinciale weg N209 is veel te doen. Vooral op het traject tussen Bergschenhoek en Bleiswijk gebeuren veel (dodelijke) ongevallen. Begin deze maand kwam een inwoonster (44) van Bergschenhoek om het leven bij een afschuwelijk ongeval. Haar kind raakte zwaargewond. Het ongeval gebeurde omdat een 64-jarige bestuurder wilde inhalen en op de verkeerde weghelft belandde. De teller van dodelijke ongevallen staat al op drie in korte tijd.

Na het ongeluk barste een storm van discussie los. Verkeerswethouder Simon Fortuyn drong bij de provincie aan op directe maatregelen. Gedeputeerde Floor Vermeulen moet met een plan van aanpak komen om de weg veiliger te maken. Politieke bestuurders spraken hun zorgen en ernst uit. En beloofden snel in overleg te gaan. Daar heb je in de praktijk weinig aan. Bijna alle gemeenteraadsleden meden afgelopen week in de commissievergaderingen het onderwerp N209. Toen het CDA en in mindere mate de PvdA het toch waagden dit heikel punt aan te stippen bij een agendaonderwerp werden deze partijen vakkundig teruggefloten door andere partijen. Ten onrechte. Op z'n minst kun je een dodelijke provinciale weg waar het gros van je bewoners dagelijks overheen rijdt ter sprake brengen in de gemeenteraad.

In een kwestie als deze is praktisch denken en handelen noodzaak. Wat kan er direct aan de situatie gedaan worden? Natuurlijk is het handelen en gedrag van automobilisten bepalend, maar dat kan een overheid amper beïnvloeden. Vandaar dat je zaken die je wel in eigen hand hebt, moet aanpakken. "Samen met de provincie moeten wij alles op alles zetten om ongelukken te voorkomen", luidt de oproep van het gemeentebestuur. Maar wat dat alles op alles is, blijft onvermeld.

Op Social Media wijzen betrokken bewoners medeweggebruikers op hun verantwoordelijkheden. "Als iedereen zich gewoon aan de snelheid houdt, niet inhaalt en het rode licht niet negeert is er niks aan de hand met deze weg. Het zijn de gebruikers die de N209 gevaarlijk maken". Eens, maar als je fysiek iets kunt doen om die gebruikers in rijgedrag te sturen, moet je dat niet nalaten. Sterker nog, vandaag een middenscheiding, (geleiderail of betonblokken) tussen de rijstroken neerzetten. Zoals dat bijvoorbeeld op de N57 richting Zeeland het geval is. En beter via snelheidsborden aangeven dat je er 80 km/uur mag rijden. Is de ergernis van sommige mensen achter auto's die 50 km/uur rijden ook weg. Minder reden tot inhalen. Trouwens, inhalen om twee minuten eerder thuis te kunnen zijn? Doe normaal. Appen of bellen achter het stuur? Ga je schamen, je speelt met levens. Andere directe oplossing: zet flitspalen langs de weg. Creëert een stukje bewustzijn bij weggebruikers. Ik ben absoluut geen verkeersdeskundige, maar iedereen ziet dat snelle, praktische oplossingen niet moeilijk zijn te verwezenlijken. Daar moet je niet over praten, dat moet je direct doen.

Gerrit van Loon is journalist voor De Persgroep en schrijft veel en graag over Lansingerland en haar inwoners.

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox