Logo 3B-krant.nl


OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA (Foto: )

Aanvliegen

  Column

Gerrit van Loon

Slecht nieuws. Rotterdam The Hague Airport (RTHA), dat ik overigens gewoon Zestienhoven blijf noemen, gaat luchtverkeer zoveel als mogelijk over Hillegersberg/Schiebroek en Lansingerland leiden. Omdat het felle Schiedam moet worden ontzien na een drukke maand luchtverkeer. De inspectie leefomgeving en transport grijpt anders in.

Het lijkt erop dat een buurgemeente met grotere mond ons in de problemen brengt. Krijgt Lansingerland naast een nieuwe snelweg in de achtertuin nu ook een nieuwe aanvliegroute erboven? Kunnen we zwaaien naar het heerlijk rustig wonen hier? De berichten zijn verontrustend, maar het is nog lang niet zover.

Raadslid Michiel Muis (D66) predikte onder de bange boodschap rust. "Van belang is dat de raad eensgezind blijft en dat het nieuwe college met een duidelijke reactie komt." Niet alle bewoners roepen direct moord en brand of zetten hun huis per direct te koop. Extra aanvliegroutes boven Bergschenhoek en Bleiswijk, het zal wel. "Woon al jaren onder deze zogenaamde vliegroute, heb er nog nooit last van gehad. Mensen hebben altijd wat te piepen. Dan moet je lekker buiten de randstad gaan wonen, lekker rustig tussen de koeien. Volgende week heerlijk vanaf Rotterdam vliegen. Ideaal", aldus een Bleiswijker.

'Alsof vliegtuigen in de Dorpstraat gaan landen'

De laatste jaren denderen in de nachtelijke uren vaak nog vliegtuigen over Lansingerland. Zeker in de zomernachten (met ramen open) scheelt dat nachtrust. In Bergschenhoek komen ze ook op andere hoogte over dan in Bleiswijk. Al ligt het uiteraard altijd aan iemand zelf hoe erg je je ergert. De één denkt: een beetje leven om je heen. De ander vindt dat er niet meer fatsoenlijk buiten valt te zitten. "Zo'n herrie is het", aldus een bezorgde bewoner. Vorige week maandag telde iemand zes vluchten achter elkaar. Maar ach, vergeleken met de toestand rond vliegveld Lelystad valt het in Lansingerland nog mee. Alles is relatief.

Aangeraden wordt overlast te melden bij DCMR. Maar of ze daar daadwerkelijk iets doen met individuele klachten waag ik te betwijfelen. Minister Cora van Nieuwenhuizen neemt vooralsnog geen nieuw besluit over het aantal vluchten van en naar Zestienhoven liet ze onlangs weten. Ze wil eerst een besluit over de herverdeling van het volledige Nederlandse luchtruim. Die wordt vastgesteld in de visie 2020-2040. Koopt ze tijd? Het lijkt erop. Zestienhoven heeft nog geen verzoek voor een nieuw luchthavenbesluit ingediend. Dat werd vertraagd omdat de bijbehorende milieueffectrapportage (MER) extra moest worden gecontroleerd. Draagvlak voor uitbreiding van RTHA is hier niet. Verkenner Joost Schrijnen maakte dat wel duidelijk.

Tegengas moet op hoger niveau worden gegeven. Wethouder Fortuyn moet net als zijn collega's in Schiedam ballen tonen. Sommige inwoners roepen al over het starten van een petitie. Dat is altijd slechte publiciteit. Beleidsbepalers uit Lansingerland, voorkom dat en neem met een stevig standpunt een vlucht naar voren.

Gerrit van Loon is journalist voor De Persgroep en schrijft veel en graag over Lansingerland en haar inwoners.

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox