Logo 3B-krant.nl


Zijn de invoergegevens van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum ook gebruikt voor het milieueffectrapport dat in 2016 werd gepubliceerd voor Rotterdam The Hague Airport, vraagt GroenLinks.
Zijn de invoergegevens van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum ook gebruikt voor het milieueffectrapport dat in 2016 werd gepubliceerd voor Rotterdam The Hague Airport, vraagt GroenLinks. (Foto: Gerrit van Loon)

Klopt milieueffectberekening RTHA?

  Politiek

Gerrit van Loon

Zijn er in de berekeningen binnen de milieueffectrapportage voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA) ook fouten gemaakt, vraagt GroenLinks aan het gemeentebestuur. Bij de aanvliegroutes van Lelystad Airport en Schiphol was dat het geval.

Bergschenhoek - Ivana Citterbartová en Marko Ruijtenberg (GroenLinks Lansingerland) vinden het van groot belang dat de milieurapportage van RTHA, in de volksmond vliegveld Zestienhoven genoemd, opnieuw tegen het licht wordt gehouden, voordat er een nieuw luchthavenbesluit wordt genomen. De lokale politici vragen dat aan het gemeentebestuur naar aanleiding van berichten over andere luchthavens in Nederland.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) liet de Tweede Kamer weten dat er onvolkomenheden zijn geconstateerd in de berekende geluidsoverlast voor Lelystad Airport. Ze besloot om deze te herstellen en de consequenties van de fout in beeld te brengen. Vanwege de zorgvuldigheid komt er ook extra controle voor het luchthavenbesluit van Maastricht. Foutieve invoergegevens vormen ook aanleiding om de milieueffectrapportage voor Schiphol opnieuw te laten doorberekenen. Er zitten grote verschillen in een ouder rekenmodel en de nieuwe Europese manier van berekenen, het zogenoemde 'modelDoc29'.

Over RTHA bleef het nog stil, maar nu trekt GroenLinks aan de bel. Of het college bekend is met berichtgeving over de fouten in invoergegevens die de onderbouwing vormen voor de besluitvorming rond diverse luchthavens. "Zijn de invoergegevens van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum ook gebruikt voor het milieueffectrapport dat in 2016 werd gepubliceerd voor Rotterdam The Hague Airport? En is het achterhaalde rekenmodel ook gebruikt voor de luchthaven op het grensgebied van Lansingerland?"

"Er is bij de geluidsberekeningen voor Schiphol geen rekening gehouden met woningbouwontwikkeling. Is dat bij RTHA wel gebeurd?", vraagt GroenLinks. Onder de aanvliegroute van RTHA ligt Wilderszijde, een locatie waar de gemeente een hele woonwijk uit de grond wil stampen. "Wanneer uit berekeningen van correcte rekenmodellen en gegevens blijkt dat geluidsoverlast van vliegverkeer van en naar RTHA nu en in de toekomst groter is dan wordt aangenomen, zou het college een verkleining van de geluidsruimte moeten bepleiten."

Wethouder Simon Fortuyn heeft zes weken om de vragen van GroenLinks te beantwoorden. Vorige week kon hij geen reactie geven. Hij was op weg naar vakantie in Spanje. Met het vliegtuig.

reageer als eerste
Meer berichten