Logo 3B-krant.nl


In de Vosmaerstraat en directe omgeving zijn al blauwe zones ingesteld met een maximum parkeerduur. Straks ook in andere straten? Foto: GvL
In de Vosmaerstraat en directe omgeving zijn al blauwe zones ingesteld met een maximum parkeerduur. Straks ook in andere straten? Foto: GvL (Foto: Gerrit van Loon)

'Parkeeroverlast valt hier wel mee'

  Politiek

Door Gerrit van Loon

In de woonstraten rond metrostation Rodenrijs zouden veel mensen overlast ondervinden van geparkeerde auto's die op het parkeerterrein niet terecht kunnen. De 3B-Krant loopt en fietst vaak door die straten.

Berkel en Rodenrijs - Steeds vaker worden auto's geparkeerd in omliggende straten met grote overlast voor aanwonenden, luidde Matthijs Ruitenberg (CDA) de noodklok tijdens de begrotingsbehandeling. Eind vorige maand was zijn fractie op werkbezoek in Rodenrijs. Naast parkeren bij het station waren snel internet, natuurvriendelijke oevers, communicatie van de gemeente en groenonderhoud belangrijke gesprekspunten.

Volgens het CDA zetten metroreizigers hun auto langs de Anjerdreef en Zuidersingel en ongegeneerd op de hoek van de straat neer. In de Vosmaerstraat en directe omgeving zijn al blauwe zones ingesteld met een maximum parkeerduur. Het CDA wil voor meer straten een blauwe zone. "Die helpen niet altijd", weet bewoner Annemiek Bal. Zij woont sinds 1980 in de Vosmaerstraat en stuurde onlangs een melding naar de gemeente dat de blauwe strepen op de stoep vervagen. Ze weet dat slechts enkele buurtbewoners briefjes onder de ruitenwisser van vreemde auto's in de straat leggen.

"In de ochtenduren mogen auto's hier maar twee uur staan. Alleen wordt er niet gecontroleerd of een auto daadwerkelijk die tijd staat. Automobilisten kunnen gemakkelijk hun parkeerschijf bijvoorbeeld om negen in de ochtend op tien uur zetten. Weten wij veel. Gehandhaafd wordt er niet. Ik heb hier geen overlast van verkeersdrukte. Probeer de lollige kant van het leven in te zien. Ik vind het hier en in omliggende straten goed gaan."

Die mening is buurtgenoot Kai Bakker (38) ook toegedaan. Hij ontvluchtte met zijn gezinnetje het Kleiwegkwartier in Rotterdam. "Daar moesten we rondjes rijden voor een parkeerplek. Ik ben twee jaar geleden tegenover het metrostation komen wonen. Stervensdruk is het hier niet. De overlast die ik in het begin ervoer, is juist weg. In ons rijtje heeft iedereen zelfs een soort van eigen plekje voor de deur. Wanneer dan bijvoorbeeld bezoek op een andermans plekje gaat staan, hoor je dat wel. Dat heeft ook zijn charme."

Een tijdelijk nieuw parkeerterrein moet volgens het CDA ingezet worden in afwachting van structurele maatregelen. De resultaten daarvan komen volgend jaar zomer ter beschikking. Daarna is pas de uitvoering. "De eerstkomende jaren blijft de overlast dus groot", vindt het CDA. Het plan voor extra blauwe zones werd bij de begroting ingetrokken. Voor 10 januari komt er een gedachtewisseling hierover.

1 reactie
Meer berichten