Logo 3B-krant.nl


Voor de ombouw van trein- naar metrolijn wordt het zuidelijke perron van station Maassluis West aangepakt. Zo moet het eruit komen te zien.
Voor de ombouw van trein- naar metrolijn wordt het zuidelijke perron van station Maassluis West aangepakt. Zo moet het eruit komen te zien. (Foto: Gerrit van Loon)

Meebetalen aan de 'Blunderlijn'?

  Politiek

Door Gerrit van Loon

De grootste politieke partij Leefbaar 3B vraagt het gemeentebestuur of Lansingerland ook mee moet betalen aan de financiële strop van 90 miljoen, die de vertraging van de Hoekse Lijn gaat kosten.

Bergschenhoek – De overschrijding van de kosten voor de aanleg van de metrolijn (op het oude treinspoor) tussen Rotterdam en Hoek van Holland moet worden opgehoest door de Metropoolregio (MRDH). Daar maakt ook Lansingerland deel van uit. In de MRDH zitten 23 gemeenten die al 373 miljoen euro hebben neergelegd voor de aanleg. Door tegenvallers en slecht samenwerking is dat bedrag met tientallen miljoenen opgelopen.

Wethouder van Pex Langenberg van de gemeente Rotterdam moest al door het stof. Rotterdam is opdrachtgever, projectuitvoerder en eindverantwoordelijk en Langenberg beloofde al de extra kosten door fouten van Rotterdam te zullen betalen. Maar in het AD liet hij ook weten 'sommige kosten te verdelen over de gemeenten in de Metropoolregio'. De metro gaat niet door Lansingerland, wel door de gemeentes Schiedam, Vlaardingen en Maassluis.

Leefbaar 3B vreest dat het extra geld ten koste gaat van geld voor ander openbaar vervoer in de regio. "We zijn vorige week onaangenaam verrast met deze enorme kostenoverschrijding. De 22 andere regiogemeenten, en dus ook Lansingerland, hebben geen enkele invloed kunnen hebben op de uitvoering van de ombouw van het oude spoor naar metrolijn. Wij vinden dat de gemeente Rotterdam de kosten van de overschrijding moet betalen. Zij waren opdrachtgever, projectuitvoerder en eindverantwoordelijk", aldus Jan Pieter Blonk van Leefbaar 3B. Hij wilde weten welk deel van de 90 miljoen euro voor rekening komt van de gemeente Rotterdam en welk deel voor de andere 22 gemeenten. De insteek van het college- meebetalen of niet- is daarvoor belangrijk.

Vervangende bussen

De reizigers naar het strand in Hoek van Holland en naar alle tussenliggende stations zijn het meest getroffen door alle problemen met de vertraagde aanleg. Zij moeten zich laten vervoeren met bussen, terwijl er voorheen een handige treinverbinding was. Als goedmakertje worden er de komende tijd extra bussen ingezet en krijgen reizigers die op saldo reizen vanaf 1 februari een korting van 50 procent op vervangende bussen.

Gemeenten vinden dat de Hoekselijn moet worden doorgetrokken naar het strand. In andere gemeenten zijn ook raadsvragen gesteld. De Hoekselijn is in Rotterdam al omgedoopt tot 'Blunderlijn'. Eerder stond Rotterdam voor het fiasco van de Blunderput (de ondergrondse parkeergarage in het Museumpark).

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox