V.l.n.r.: Bart Snel (ministerie), Mark Leeuwenburgh (Pro Rail), Loeky van der Horst (Stop Geluidsoverlast) en wethouder Simon Fortuyn. Foto KvR
V.l.n.r.: Bart Snel (ministerie), Mark Leeuwenburgh (Pro Rail), Loeky van der Horst (Stop Geluidsoverlast) en wethouder Simon Fortuyn. Foto KvR (Foto: Kees van Rongen)

TNO toetst geluidsreductie HSL

  Politiek

Kees van Rongen

Licht aan het eind van de tunnel

Bijna tien jaar zorgen de treinen op de HSL voor geluidsoverlast. Door de geluidschermen absorberend te maken wordt de beoogde geluidsreductie behaald bij de diverse plaatsen met uitzondering van Lansingerland. Vandaar dat voor Lansingerland een optimalisatie wordt uitgewerkt.

Bergschenhoek - De samenwerkende partijen: ministerie, gemeente, Pro Rail en Stichting Stop Geluidsoverlast presenteerden in de raadszaal de voortgang van de geluidsmaatregelen op de HSL. Vele bewoners hadden vragen.

"We zijn cynisch geworden. Drie jaar geleden is door de staatssecretaris 37,5 miljoen beschikbaar gesteld om maatregelen te nemen. Sindsdien is niets veranderd. Over drie jaar zitten we hier weer en hebben we nog steeds geluidsoverlast," oppert een bewoner.

"Het is ingewikkeld," legt Bart Snel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uit. "Met de Stichting Stop Geluidsoverlast hebben we het ontwerp en de vormgeving moeten aanpassen. Complex is de veiligheid. De buitendienststelling van treinen moet twee jaar van tevoren worden aangevraagd. Alleen 's nachts van 01.00 tot 05.00 uur kan er gewerkt worden. Het komt neer op 400 nachten met bijbehorend personeel. De optimalisatie voor Lansingerland wordt momenteel uitgewerkt. Daarna wordt dat door TNO getoetst. Het duurt geen jaar meer, maar een aantal maanden hebben we nog wel nodig."

Een doorn in het oog van vele bewoners is het zogenaamde panoramaraam, dat in de geluidschermen komt. De opmerking van Mark Leeuwenburgh van Pro Rail, dat de reiziger Nederland moet kunnen blijven zien, werd met hoon ontvangen. "Reizigers zien toch helemaal niets en door het panoramaraam blijkt de geluidsreductie minder te zijn dan zonder. Dus geen panoramaraam."

"Het is een advies van de rijksbouwmeester," aldus Snel. "Nou, ons advies is: geen ramen."

Een andere suggestie is om de treinen bij Lansingerland langzamer te laten rijden. "Het is maar een klein stukkie."

Loeky van der Horst van Stop Geluidsoverlast, die zich al tien jaar inzet om de herrie te verminderen, zegt dat alle suggesties al eerder besproken zijn. "Langzamer rijden is geen optie. Bij de NS telt iedere seconde. Het gaat juist om snelheid. De hele procedure is moeizaam gegaan. Nu zien we echter licht aan het eind van de tunnel. Over een half jaar hebben zeker meer te melden, dan nu."

Leeuwenburgh: "Medio 2019 moeten we daadwerkelijk kunnen beginnen. Als eerste bij de 246 woningen van de Edelsteenwijk. Daar wordt de geluidsnorm het sterkst overschreden."

Op de vraag of dan ook gelijk het stuk waar twee nieuwe wijken zijn gepland, kan worden meegepakt, reageerde Snel ontkennend. "Nee, dat is geen zaak voor ons, maar voor de projectontwikkelaar."

Meer berichten