Logo 3B-krant.nl


Bergschenhoek in iets oudere tijden. Momenteel wordt er hard gewerkt aan brasserie Josephine waar destijds de Intertoys zat. Een onderzoeksbureau vindt deze plek sfeerloos.
Bergschenhoek in iets oudere tijden. Momenteel wordt er hard gewerkt aan brasserie Josephine waar destijds de Intertoys zat. Een onderzoeksbureau vindt deze plek sfeerloos. (Foto: Gerrit van Loon)

Te algemene plannen voor kernen

  Zakelijk

Door Gerrit van Loon

Het actieplan voor een nieuw centrum van Berkel en Rodenrijs is fors. De kernen Bleiswijk en Bergschenhoek mogen niet achter blijven en werden onderwerp van onderzoek door bureau Droogh Trommelen en Partners (DTNP). We filteren de concrete aanpak eruit.

Lansingerland – De actieplannen voor de centra Bergschenhoek en Bleiswijk zijn vorige week openbaar gemaakt, maar op sommige punten alweer door de actualiteit ingehaald. Zo vestigt brasserie Josephine zich op de Kruin. Het rapport rept nog van 'moeilijk invulbare leegstand'. "Ook neemt langzaamaan het niet dagelijkse winkelaanbod af, met als recent voorbeeld het sluiten van Intertoys." Laat dat nu net het pand zijn, waar inmiddels de nieuwe brasserie in een ver gevorderd stadium zit voor de opening. Dat horeca niet sterk aanwezig is in het centrum, volgens DTNP, is inmiddels achterhaald.

De Kruin wordt in het onderzoek stenig, kaal en sfeerloos genoemd. "Het vervult niet de functie van centraal plein van het dorp", aldus de onderzoekers van DTNP uit Nijmegen. "Er is geen ontmoetings- of verblijfsplek. De uitstraling heeft een negatieve invloed op de rest van het centrum en is geen visitekaartje van het totaal." Hebben de heren onderzoekers concrete actiepunten? Er worden 12 projecten opgesomd. De eerste drie zijn algemeenheden. 'Consequent beleid, structureel overleg en publiekgerichte voorzieningen'. Het vierde punt, een centrale en breed gedragen ondernemersvertegenwoordiging, slaat ook de plank mis. Bruisend Bergschenhoek is dat al. Overlast van hangjongeren aanpakken is een goed punt, maar dat doet de gemeente al jaren. Bovendien kan elke bewoner dat verzinnen.

De herkenbaarheid in het centrum kan worden verhoogd door bordjes met Centrum Bergschenhoek te plaatsen. Op blinde muren of lege etalageruiten of vlaggenmasten. Bergschenhoek zou ook ontmoetingsbankjes moeten plaatsen. Bij de grote boom op de Dorpsstraat bijvoorbeeld. Om eventuele overlast te voorkomen zouden de flexbankjes na sluitingstijden kunnen worden weggehaald. Eén gezamenlijke verlichting en inrichting van panden en lege etalages zijn andere punten.

Voor Bleiswijk hebben de onderzoekers 9 projectjes. We komen dezelfde algemeenheden als bij Bergschenhoek tegen. Bleiswijk zou een logo moeten krijgen 'en dit beeldmerk' in alle uitingen van winkeliersvereniging en ondernemers opnemen. En om de bereikbaarheid en doorstroming te waarborgen moeten ondernemer met leveranciers afspraken maken over tijden van bevoorrading.

reageer als eerste
Meer berichten